Werken in retail? Dit zijn de voor- en nadelen

Hobby door Mare

Bijna iedereen kent wel iemand die in retail werkt. Of misschien heb je zelf ooit al kleding opgevouwen in een winkel terwijl iemand vijf minuten later alles weer overhoop haalde. Retail wordt vaak onderschat, terwijl je er stiekem best veel leert. Maar goed, het is ook niet altijd even glamorous. Dus als je twijfelt of werken in een winkel iets voor jou is: wij zochten de voor- en nadelen voor je uit.

De voordelen

Goede doorgroeimogelijkheden

Veel mensen denken dat retail “maar een bijbaan” is, maar groeit er serieus vaak ver in door. Je kunt bijvoorbeeld beginnen op de winkelvloer en uiteindelijk doorgaan naar, teamleider, assistent of store manager. Bij grotere merken stap je soms zelfs over naar het hoofdkantoor. Denk aan marketing, HR of sales. Dus ja, als je de passie hebt is retail mogelijk echt meer zijn dan alleen kleding vouwen en mensen naar de paskamers wijzen.

Personeelskorting

Dit is voor veel mensen natuurlijk het leukste deel. Werken bij een winkel waar je zelf graag shopt is gevaarlijk voor je salaris, maar wel heel leuk voor je kledingkast. Sommige winkels geven echt goede kortingen. Vooral bij make-up- of kledingwinkels kan dat flink schelen. Alleen krijg je wel het probleem dat je vaak ook meer koopt, juist omdat je denkt: ja, maar ik krijg korting. Girl math.

Flexibele werktijden

Retail is ideaal als je studie, stages of andere plannen ernaast hebt. Veel winkels werken met flexibele roosters, waardoor je vaak makkelijker avonden of weekenden werkt. Dat maakt het voor studenten echt handig. Stiekem is het ook soms fijn om niet elke week exact hetzelfde schema te hebben.

Lees hier ook: Zo vind je balans tussen werk, hobby en vrije tijd

De skills die je leert in retail

Werken in retail leert je stiekem best veel dingen die later overal handig zijn. Je leert te communiceren met verschillende soorten mensen, omgaan met stress en werkdruk, met zelfvertrouwen een salespraatje te maken én problemen oplossen terwijl iemand boos tegenover je staat. En geloof ons: als je ooit een boze klant rustig hebt gehouden terwijl het pinautomaat ermee stopte, kun je daarna eigenlijk alles aan.

De nadelen

Minimumloon

Ja… laten we deze ook gewoon eerlijk benoemen. Retail betaalt vaak niet geweldig, zeker als je jong bent. Veel winkels betalen gewoon minimumloon en daar houdt het ook een beetje op. Dus als je puur kijkt naar snel veel geld verdienen, zijn er banen die beter betalen.

Onvriendelijke klanten

Iedereen die ooit in retail heeft gewerkt weet precies wat hiermee bedoeld wordt. Mensen die boos worden omdat een kortingsactie gisteren afliep. Mensen die kleding letterlijk op de grond gooien. Mensen die doen alsof jij persoonlijk verantwoordelijk bent voor het hele bedrijf. Ja, dat kan soms best vermoeiend zijn. Het leert je daarintegen wel snel hoe je professioneel blijft terwijl je intern liever huilt. En met de tijd wordt je er gelukkig steeds beter in.

Onregelmatige werktijden

Flexibele uren zijn fijn, behalve als je juist behoefte hebt aan structuur. Retail betekent vaak werken in, weekenden, tijdens feestdagen en tijdens random werkdagen. Dus als jij houdt van vaste dagen of een stabiel rooster, is dat irritant. Vooral als je ouder wordt of meer financiële zekerheid wilt, voelen die wisselende uren minder ideaal. Het is dus maar net waar je behoefte aan hebt.