Lifehacks voor meer productiviteit op werk
Merk je dat je snel afgeleid bent op je werk of je productiviteit toch niet helemaal tot zijn recht komt? Zonde, want goed time management kan heel veel tijd besparen. Wij delen de meest handige lifehacks om je productiviteit op werk te verhogen en je tijd efficiënt in te delen. Aan de slag!
5x lifehacks voor meer productiviteit op werk
1. Begin met de kleine taken
De kleine en korte taken stel je meestal langer uit, omdat je hier tegenop kan zien. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de kleine taken zich opstapelen en het een hele grote stapel wordt, wat chaos in je hoofd opleverd. Probeer altijd aan het begin, in het midden en einde van de dag 5 minuten te nemen voor de kleine taken. Dit kan zijn het beantwoorden van die ene ingewikkelde mail, een belletje plegen of je bureau opruimen. Zo creëer je veel meer rust in je hoofd en kan je deze taken afvinken op je to do lijst.
2. Werk met tijdblokken
Het maken van een planning voor de volgende dag werkt heel efficiënt. Maak een takenlijst en verdeel hier verschillende taken over de dag. Bereken van tevoren hoeveel tijd je ongeveer nodig hebt voor deze taak en schrijf dit erachter. Zo kan je een realistische planning maken en weet je hoeveel tijd je ongeveer hebt. Denk aan een uur om alle mails bij te werken of twee uur voor het maken van een social media post. Vergeet niet om na een tijdblok even kort pauze te nemen om je energie hoog te houden. Haal bijvoorbeeld een koffietje voor jezelf of ga even naar het toilet.
3. Stressvolle taken
Zitten er taken bij die je anxiety geven, omdat je bang bent dat ze veel werk of ingewikkeld gaan zijn? Begin dan altijd met deze taken. Zo krijg je meer rust over de dag zelf en zit je geen tijd te verspillen door te malen over die ene taak. Het geeft meteen een soort productiviteitsboost aan je dag. Na deze lastige taak kan je je dan ook beter en makkelijker richten op de andere taken.
4. Een vaste routine
Een routine zorgt ervoor dat je productiever bent in je dag. Begin bijvoorbeeld elke dag met het opruimen van je bureau, het lezen van je to do list met een koffietje en daarna begin je met het openen van de mail. Zo weet je beter wat je te wachten staat en hoef je hier niet meer overna te denken.
5. Pauzes zijn belangrijk
Zoals eerder benoemd zijn pauzes heel belangrijk. Korte pauzes tussendoor, maar benut ook echt je langere pauze door even een wandeling te maken of ademhalingsoefeningen te doen. Zo behoud je al je focus en energie.
Lees ook: Dit zijn de essentials van een winter capsule wardrobe