Duizenden cadeaubonnen blijven ongebruikt in de kast liggen

Lifestyle door Djamila

Heb je wel eens een cadeaubon gekregen? Voor je verjaardag of zomaar als blijk van waardering? En heb je die cadeaubon daadwerkelijk verzilverd? Misschien roep je nu twee keer heel overtuigd “ja”, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Jaarlijks blijven namelijk duizenden cadeaubonnen ongebruikt bij de ontvangers in de kast liggen. Soms worden ze compleet vergeten, met als gevolg dat ze wellicht verlopen zonder dat je het doorhebt. Een goed idee dus om nog even je kast te checken, misschien ligt er nog een mooi presentje op je te wachten!

Waarom kiezen mensen voor een cadeaubon?

Waarom zou je eigenlijk kiezen voor een cadeaubon, als je iemand ook contant geld kunt geven? In dat laatste schuilt deels een psychologisch effect. Sommige mensen beschouwen geld niet als een cadeau, maar als een soort financiële ondersteuning. Het geven van geld wordt daarna soms als onpersoonlijk en ongeïnteresseerd beschouwd. Met een cadeaubon laat je zien dat je moeite hebt gedaan om iets te vinden dat past bij de interesses van de ontvanger. Zo zijn er gift cards voor de sauna of voor een avondje theater verkrijgbaar. Echte tech-nerds maak je blij met Apple Gift Cards en de boekenwurmen doe je een plezier met een boekenbon. Bovendien zorg je er met een cadeaubon voor dat iemand het geld ook daadwerkelijk besteedt aan een leuk extraatje. Geld verdwijnt meestal in de portemonnee en gaat op aan de dagelijkse dingen, waardoor het effect van een echt cadeau snel weg is.

Sturend effect blijkt beperkt

Toch is het daadwerkelijke sturende effect geringer dan je misschien zou verwachten. Er zijn allerlei soorten gift cards verkrijgbaar, maar de meest algemene opties blijken het meest populair te zijn. We voelen ons kennelijk bezwaard als we de ontvanger te veel in een bepaalde richting duwen. Gift cards die je bij heel veel winkels kunt inleveren, scoren doorgaans het beste. Een opvallende uitzondering hierop is de bioscoopbon, die al vele jaren zeer geliefd is bij jong en oud. De populariteit van een gift card is ook leeftijdsafhankelijk. Bij een jongere doelgroep zijn bijvoorbeeld Xbox Gift Cards populair, terwijl een gift card voor een restaurant of om iets voor de tuin te kopen bij een wat oudere doelgroep beter scoren. Als ontvanger doe je er verstandig aan om de algemene voorwaarden goed na te lezen. Daarin staat bijvoorbeeld aangegeven of er een maximale geldigheidsduur is.