Hoe kun je je thuiskantoor opruimen?
Het is waar dat de meesten van ons zich meer bezighouden met wat er binnen en op de computer gebeurt dan eromheen, maar het is nog steeds belangrijk om ervoor te zorgen dat rommel zich niet begint op te stapelen. We hebben allemaal een beetje orde nodig om productief te zijn. Of je nu de laptop afstoft om te werken of je voortgang bijhoudt op het virtuele spelplatform van je keuze, houd het bureau opgeruimd met deze tips voor een schoon en minimalistisch thuiskantoor.
1. Verwijder eerst alles
Het begin is eigenlijk heel simpel: verwijder alles van je bureau. Dit betekent niet dat je al deze spullen moet weggooien, maar het is wel belangrijk om te sorteren. We schatten de kans namelijk vrij groot in dat er spullen op je bureau liggen die je eigenlijk helemaal niet meer nodig hebt. Er zitten vast ook items tussen die prima op een andere plek kunnen liggen. Door alles van je bureau te halen, geef je jezelf de kans om opnieuw te beginnen. Ook is dit een ideale gelegenheid om je bureau even grondig schoon te maken, net als je computers.
2. Beoordeel alle spullen
Het is nu zaak om door alle items te gaan die je van je bureau hebt gehaald en te bepalen welke je moet bewaren. Voordat je dit doet, is het verstandig om een lijstje te maken van spullen waarvan je zeker weet dat ze in je thuiskantoor moeten blijven. Hierdoor schift je namelijk makkelijker door de stapels spulletjes die je van het bureau hebt verwijderd. We raden je aan om drie stapels te maken: bewaren, archiveren en weggooien. Deze categorieën spreken voor zich en maken sorteren zeer eenvoudig. Overigens hoef je je rommel niet per se weg te gooien; verkopen of doneren zijn mogelijk goede opties.
3. Richt je thuiskantoor opnieuw in
Het kan zijn dat je plotseling vanuit huis moest werken en snel een thuiskantoor moest opzetten. Als dit het geval is, is het kantoor waarschijnlijk niet optimaal. Dit is dan ook een gouden kans om je kantoorruimte opnieuw in te richten. Zorg ervoor dat de items die je dagelijks gebruikt dicht bij je liggen. Spulletjes die je zo nu en dan nodig hebt, kun je bewaren in een grote kast. Ook is het een aanrader om planken op te hangen aan de wanden van je thuiskantoor. Plaats hier belangrijke spullen op, net als wat decoratie om je werkplek te verfraaien.
4. Zet je spullen op hun nieuwe plek
Inmiddels weet je welke items je beslist moet bewaren en heb je ook je thuiskantoor opnieuw ingericht. Hierdoor is het nu tijd om al je spullen weer op hun plek te zetten. De kans is groot dat ze nu een nieuwe opbergplaats hebben. Het is hierbij cruciaal om ervoor te zorgen dat je items goed georganiseerd opgeborgen worden. Hiervoor kun je bakjes en mandjes gebruiken, wat vooral geschikt is bij kleinere spulletjes. We raden je ook aan om niet te veel spullen te bewaren op je bureau. Hoe leger je werkplek is, hoe netter en opgeruimder je thuiskantoor is.
5. Maak dagelijks schoon
Je thuiskantoor ziet er nu pico bello uit, dus is het zaak om ervoor te zorgen dat dit ook zo blijft. We raden je daarom aan om je werkplek elke dag even op te ruimen. Dit is vooral het geval bij je bureau, aangezien het dus zo opgeruimd mogelijk moet blijven. Ook is het een goed idee om elke dag je werkplek even af te nemen met een ontsmettingsdoekje. Vergeet hierbij niet om ook je laptop of computer te reinigen.