Heb je last van nek-en rugpijn? Zo kom je ervan af

Lifestyle door Maj

Heb je regelmatig last van een nek-en rugklachten? En merk je dat het je beperkt in je dagelijkse bezigheden? Nek-en rugpijn kunnen plotseling ontstaan en ook langere tijd aanhouden. Je voelt jezelf vaak erg stijf en de pijn kan doorschieten naar je schouders of armen. Tijd om dit probleem eens goed aan te pakken! Welke.nl deelt verschillende tips om zo snel mogelijk van die zeurende nek-en rugpijn af te komen.

Klachten bij nek-en rugpijn

Nek-en rugpijn kunnen heel erg hinderlijk zijn, doordat je een zeurende pijn ervaart en niet meer geheel pijnloos je dagelijkse bezigheden kan uitvoeren. Je voelt jezelf erg stijf en sommige houdingen zijn niet meer mogelijk, wat een obstakel kan zijn om bijvoorbeeld je werk goed te doen. De nekpijn kan pijntjes veroorzaken in je schouders, hoofd of armen. Rugpijn kan daarentegen weer pijn gaan doen in je benen. Belangrijk dus om goed te kijken wat de oorzaak is van de pijn.

Oorzaken van nek-en rugpijn

Houd goed in de gaten wat de achterliggende oorzaak is van het probleem. Er kan meer aan de hand zijn dan alleen gewone nek-of rugpijn. Wanneer je bijvoorbeeld bent gevallen of een operatie hebt gehad, is het altijd verstandig om een bezoekje te brengen aan de huisarts. Ook als je andere klachten ervaart, zoals duizeligheid en zweten is het belangrijk om de huisarts te informeren. Toch hoeft er niet altijd een duidelijke oorzaak te zijn. Stress, overbelasting en een verkeerde houding kunnen ook bijdragen aan nek-en rugpijn, waarbij de pijn vanzelf overgaat na een aantal weken.

Tips om het probleem aan te pakken

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk van alle pijnklachten afkomen. Soms kunnen een aantal simpele aanpassingen in het dagelijkse leven de nek-en rugpijn al verbeteren.

Tips bij nekpijn

  • Doe dagelijks (ontspannings)oefeningen die bevordelijk zijn voor het herstel van nekpijn. 
  • Heb je last van stress? Ga dan mediteren om je lichaam tot rust te laten komen.
  • Zorg voor een juiste houding op werk. Let erop dat je een goede houding aanneemt achter je bureau en tussendoor oefeningen doet.
  • Gebruik een tigerbalm tegen stijve spieren in de nek en schouders. 
  • Word je vaak wakker met nekpijn? Ga dan voor een kussen dat ervoor zorgt dat je nek en wervelkolom in een juiste positie liggen. Laat je adviseren hierover in de winkel.

Tips bij rugpijn

  • Blijf in beweging. Ga wandelen, zwemmen, sporten en train vooral je rugspieren om ze sterker te maken.
  • Neem een goede houding aan en zit niet te lang stil. Ga elk half uur even staan of een oefening doen.
  • Pas je werkplek aan en zorg voor een goede bureaustoel met een rechte rugleuning. Het is erg belangrijk om rechtop te zitten.
  • Probeer je dagelijkse bewegingen goed uit te voeren, door met een rechte rug op te staan en te tillen. 
  • Slaap op je rug met de armen langs je lichaam heen. Je nek en rug liggen in deze positie namelijk recht.
  • Draag zo min mogelijk hakken of schoenen met een plateau.
  • Voorkom stress en doe ontspanningsoefeningen.
  • Houdt de rugpijn lang aan? Bezoek een fysiotherapeut of huisarts.