Is elektrisch rijden echt voordelig?
Om deze vraag te beantwoorden moet je zowel kijken naar de aanschafprijs van de auto, maar ook naar andere autokosten. Denk bijvoorbeeld aan de wegenbelasting en autoverzekering. Maar ook de kosten voor het laden aan de (snel)laadpaal versus benzinepomp, aanschafsubsidie en onderhoud. Een elektrische auto is ten opzichte van een benzineauto doorgaans duurder in aanschaf – maar goedkoper in variabele kosten.
Vaste en variabele autokosten: elektrisch rijden is goedkoper dan je denkt
Of je nou gaat voor een bezineauto, een elektrische auto kopen of privéleasen, er zijn een aantal kosten om rekening mee te houden. Je auto verzekeren, afschrijving, belasting, de brandstof (of dus laadkosten), onderhoud en reparatiekosten. Milieu Centraal zette recent de maandlasten voor je op een rijtje.
De voorlichtingsorganisatie maakte een vergelijking voor een middenklasse auto, voor een periode van vier jaar rijden, op basis van 15 duizend kilometer per jaar. En in het geval van de elektrische auto: een mix van thuis opladen, onderweg, snelladen en op het werk laden.
Bij het overwegen van de kosten van elektrisch rijden is het belangrijk om de kosten voor het laden in overweging te nemen. De kosten voor het opladen van een elektrische auto kunnen sterk variëren. Het is afhankelijk van factoren zoals de tarieven van laadpalen en het type abonnement of laadpas dat wordt gebruikt.
Een goede laadpas kan een cruciale factor zijn bij het minimaliseren van de kosten, omdat het de mogelijkheid biedt om gunstige tarieven en kortingen bij verschillende laadpalen te gebruiken. Door te kiezen voor een laadpas die aansluit bij het rijgedrag en de behoeften van de bestuurder, kan men aanzienlijk besparen op de variabele kosten van elektrisch rijden.
Laadpaswijzer heeft een pagina met de beste laadpassen om het vinden van de juiste makkelijker te maken.
Een elektrische auto privéleasen blijkt het voordeligst
Wat bleek? Al deze kosten meegenomen, is het privéleasen van een elektrische auto het voordeligst met 670 euro per maand. Met 700 euro staat rijden in een gekochte elektrische auto op nummer 2. Het rijden met een benzineauto bleek in deze vergelijking met 730 euro per maand het duurst. Het voornaamste verschil zat hem in de kosten voor brandstof versus laden.
Maak je eigen kostenberekening om te zien hoe dit in jouw situatie uitpakt! Je kunt bijvoorbeeld ook nog de kosten voor banden en andere opties in overweging nemen.
Fiscale voordelen bij elektrisch rijden
Elektrisch rijden is niet klimaatneutraal. Er is weliswaar geen sprake van een dampende uitlaatpijp, maar ook bij de productie van de auto (in het bijzonder de accu) en opwekking van de elektriciteit voor het laden komen milieuonvriendelijke stoffen vrij. Toch is een elektrische auto aanzienlijk minder belastend voor het milieu dan een brandstofauto, wanneer je de gehele levensduur van de auto in beschouwing neemt. Wanneer je ook rijdt op energie uit wind en zon, dan wordt de elektrische auto nog milieuvriendelijker.
Dit is de reden waarom de Nederlandse overheid elektrisch rijden wil stimuleren.
- Zo is er een aanschafsubsidie voor particulieren die een elektrische auto kopen of privéleasen.
- Voor zakelijke rijders is er ook een lagere bijtelling: in 2022 16% tegenover 22% van auto’s die niet op stroom rijden.
- Tenminste tot en met 2024 betaal je geen belasting van personenwagens en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb). Zo bespaar je maandelijkse nog eens enkele tientjes tot ruim honderd euro.
Geef je dus om je portemonnee én om de wereld die we voor onze kinderen achterlaten? Overweg dan elektrisch rijden!